Пілотне впровадження проекту нового Державного стандарту загальної початкової освіти

< НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА

БАТЬКАМ – ПЕРШИМ УЧИТЕЛЯМ СВОЇХ ДІТЕЙ

У вересні 2017 року розпочалося пілотне впровадження нового Державного стандарту загальної початкової освіти.  Це важливий  попередній етап реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа». З вересня 2018 року всі першокласники країни почали навчатись за новим стандартом. Нові підходи, які були впроваджені в масштабах країни, відпрацьовано у 100 ретельно відібраних школах. Неможливо досягти успіху без тісної взаємодії між учителями, керівниками шкіл і батьками.

У 2017/2018 навчальному році 100 шкіл по всій Україні пілотували новий Стандарт початкової загальної освіти.

ЩО ТАКЕ НОВИЙ ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ ЗАГАЛЬНОЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ?

Цей документ визначає державні вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів на рівні початкової освіти.

Проект нового Державного стандарту сформовано на основі досягнень успішних систем освіти за кордоном. Враховано і здобутки українських інноваційних шкіл, які впродовж двох десятиліть демонструють високу якість освіти. Береться до уваги і досвід експериментального оновлення програм початкової освіти, яке відбулося у 2016 році.

Новий Державний стандарт початкової освіти набуває чинності 1 вересня 2018 року. До цього часу триватиме його впровадження в пілотному режимі.

НА ЯКИХ ЦІННОСТЯХ ҐРУНТУЄТЬСЯ ПРОЕКТ НОВОГО ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ?

Дитинство

Навчальний процес буде здійснюватися відповідно до вікових особливостей дітей. Навчання відбуватиметься через залучення дітей до активних самостійних дій, зокрема проектну діяльність.

Радість

Пізнавальний процес буде організовано таким чином, щоби приносити радість дитині. Обсяг домашніх завдань буде зменшено, а час на рухову активність і творчість – збільшено.

Особистість

Дитині буде створено умови для розвитку особистості. Замість слухняності плекатимуться автономність та незалежне мислення. Учитель підтримуватиме дітей, щоб розвивати їх навички з різних освітніх галузей, а також самоповагу і впевненість у собі.

Здоров’я

У «Новій українській школі» з першого класу в дітей формуватимуть здоровий спосіб життя. Буде створено умови для фізичного й психоемоційного розвитку, що  надзвичайно важливо для дітей молодшого шкільного віку.

Безпека

У «Новій українській школі» буде створено атмосферу довіри і взаємоповаги. Школа стане безпечним місцем, де немає насильства, цькування та дискримінації.

Школа стане безпечним місцем, без насильства, цькування і дискримінації.

ЩО ЗМІНИТЬСЯ У КЛАСНІЙ КІМНАТІ?

Освітнє середовище буде організоване таким чином, щоб кожна дитина почувала себе у класі затишно і безпечно, а кожен клас відображав ту спільноту дітей, яка там навчається.

Навчальний простір буде облаштований так, щоби задовольнити  індивідуальні потреби кожної дитини та сприяти  роботі дітей в малих групах. Спільна робота у шкільному колективі сприятиме  розвитку взаємоповаги і відповідальності.

Водночас, будуть місця, де дитина зможе побувати наодинці. Так само буде виділено місця, де б діти змогли зберігати  особисті речі, які вони приносять у школу.

Стіни і меблі будуть використовуватися для розміщення робіт учнів. Така увага до дитячої праці й творчості підвищує їхню самооцінку і формує гідність.

Для цього необхідно буде забезпечити класні приміщення необхідними шкільними меблями  та засобами навчання визначеними в «Орієнтовному переліку засобів навчання у початковій школі», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки  №1021, від 13.07.2017.

ЯК ЗМІНИТЬСЯ ЗМІСТ?

Обсяг вивчення окремих освітніх галузей, таких як, мовно-літературна чи математична, не зменшиться – зміниться лише спосіб подачі. Повсякденне навчання стане цікавим та успішним.  Для підвищення цікавості дітей знання з різних галузей поєднуватимуться в інтегровані теми. Наприклад, першою темою у 2017-2018 навчальних роках була тема  «Я- школярик». Інші теми: «Знайомтесь – це я», « Природа і ми» та інші.

Навчальні заняття в рамках кожної теми організовані як «міні-уроки», які переходитимуть в активну діяльність дітей в малих групах.

Планування тем здійснюється за активної участі самих учнів за схемою:

«Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися». Таким чином формуватиметься почуття відповідальності учнів за свій час і свій вибір.

Для цього необхідно буде забезпечити:

-  навчання педагогів на спеціальних курсах;

-  їх ґрунтовну підготовку за участі досвідчених освітян-новаторів із доведеними результатами навчання.

ЯК ЗМІНЯТЬСЯ МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ?

Роль учителя зміниться. Крім передачі знань учитель буде формувати спільноту, сприяти формуванню позитивної самооцінки, розвивати ключові навички для життя. Зокрема, будуть виховуватися цінності свободи і відповідальності. Вміння формувати і відстоювати власну точку зору, слухати інших, ділитися, досягати компромісів. Разом з учителем учні братимуть участь в розробленні та дотриманні правил поведінки в класі.

Кілька разів на тиждень у спеціально відведеному місці будуть проводитися ранкові зустрічі, під час яких діти обмінюватимуться новинами, дізнаватимуться про плани на день.

Зміниться і підхід до оцінювання. Замість ранжування учнів оцінювання слугуватиме одним з інструментів для індивідуального поступу учнів. Учителі застосовуватимуть палітру засобів для збору інформації: поточне оцінювання досягнень, спостереження, портфоліо учнівських робіт.

ЩО    СТАНЕТЬСЯ    ПІСЛЯ    ЗАКІНЧЕННЯ    ПЕРШОГО   КЛАСУ?

По закінченні першого класу, у другому класі триватиме  пілотування проекту нового Державного стандарту.

Після завершення початкової освіти у пілотних класах у 2021 році діти продовжать вчитися в основній школі також згідно з новим Державним стандартом.

За аналогією з початковою освітою, новий Державний стандарт базової освіти буде пілотуватися у 2020 році.

Водночас, участь у пілотуванні жодним чином не впливає на кількість років навчання у школі. Діти, що навчаються в пілотних класах, перебуватимуть у школі стільки ж років, скільки їх друзі зі «звичайних» класів.

ЯК БУДЕ ЗДІЙСНЮВАТИСЯ УПРАВЛІННЯ ПІЛОТУВАННЯМ?

Кожен учитель пілотного класу пройшов підготовку за участі досвідчених освітян-новаторів. Кожному учителю забезпечено необхідні дидактичні і навчальні матеріали. У відібраних школах сформовані проектні команди в складі заступника директора і вчителів двох перших класів.

Додаткові ресурси, необхідні для облаштування нового освітнього середовища, надані освітнім закладам через освітні субвенції місцевої влади.

Щомісяця проектні команди зустрічаються для обговорення успішних практик, викликів та пошуку творчих ідей.

По завершенні пілоту проектні команди поширюватимуть досвід змін. Школи стануть ресурсними центрами змін у середній освіті.

ЯК МОЖУТЬ ДОПОМОГТИ БАТЬКИ?

У початкову школу дитина вже потрапляє з великим багажем знань і навичок. Вона вміє розмовляти, їсти, одягатися, орудує простими знаряддями, доглядає за собою, має навички гігієни. Батьки – це перші вчителі й найкращі знавці своєї дитини.

«Нова українська школа» передбачає, що вчителі разом із батьками утворюють партнерство, у центрі якого знаходиться дитина.

Батьки зможуть співпрацювати з учителем у такий спосіб:

- брати участь у постійному діалозі, у тому числі – у батьківських зборах;

- організовувати додаткову комунікацію (групи у месенджерах, інформаційні розсилки, «батьківські зустрічі», обміни книжками та іграми);

- допомагати в організації заходів, проведенні класних і позашкільних занять.

Коли батьки беруть участь у шкільних заходах, співпрацюють з учителем, дитина бачить, що всі значимі для неї дорослі піклуються про неї. Відтак зростає і самоповага.

Об’єднання зусиль учителів і батьків сприяє особистісному зростанню дитини і полегшує засвоєння матеріалу. Це підтверджують наукові дослідження. Ось чому важливо зробити школу і дім одним цілим для дитини.